Jak se udržím ve formě ve vyšším věku?

 1 ,5 minuty čtení

S věkem přichází spoustu různých zdravotních problémů. Dá se udržet pohybový aparát v dobrém stavu i ve vyšším věku?

Hodně záleží na tom, jak je člověk schopen udržet své svaly v kondici. Pokud máte pravidelnou pohybovou aktivitu, budete na tom ve vyšším věku určitě lépe než ten, kdo leží na gauči. Ale pozor na nepřiměřené přetěžování pohybového systému, které se zákonitě odrazí na stavu kloubů i páteře. Člověk se musí přizpůsobit svému tělu. Oba extrémy jsou pro kondici ve vyšším věku nebezpečné.

Kdy člověk pozná, že by měl třeba ve sportu ubrat?

V okamžiku, kdy se u něj objeví nějaká bolest. Neměl by ji přehlížet, protože se jedná většinou o přetížení svalů. My tomu říkáme funkční porucha.

Ale bolest může zase odeznít.

To ano. Když odezní do 2-3 dnů, je to většinou svalová únava. Pokud ale neustupuje několik týdnů, je třeba to řešit. Přicházejí k nám lidé, které bolí např. rameno z tenisu už půl roku.

Jaké jsou šance na uzdravení?

Dokud se řeší jen funkční problém, jsme ještě na cestě k relativně rychlému uzdravení. Pokud ale bolest ignorujete, poradí si tělo jinak a vznikne strukturální problém.

Co to znamená?

Dojde u Vás ke změnám na klubech nebo na páteři. To jsou třeba ty známé plotýnky nebo výrůstky u kloubů.

Jaké aktivity tedy doporučujete pro vyšší věk?

Nejpřirozenějším pohybem je chůze. Je to taky levná aktivita přístupná komukoliv. Dnes je hodně rozšířená chůze s holemi, která odlehčuje kloubům a velmi prospívá oběhovému systému. Kdo má větší problém s klouby, měl by volit jízdu na kole. Je to ovšem na každém z nás, jaký sport je komu bližší. 

Měli byste mít z pohybu radost a pocit uspokojení.

A co plavání? To se hodně doporučuje.

Plavání využívá příznivého účinku vody ve smyslu nadnášení a odlehčení kloubům. Problém ale nastává v nedodržení správného stylu plavání. Například plaveme-li prsa, musíme dýchat do vody. Pokud máte hlavu nad vodou a sledujete dění kolem bazénu, přetěžujete tím krční i bederní páteř. Takže si spíše ubližujete. To raději plavejte znak